Vademecum sprytnego przedsiębiorcy

Jak mówi stare porzekadło – reklama dźwignią handlu. Coś w tym jest. Jednak prowadząc firmę musisz pamiętać, że to zaledwie jedna dziesiąta tego, co możesz zrobić dla swojego przedsiębiorstwa. Zobacz, jak możesz promować swój biznes bez wydawania morza pieniędzy.

Skończyły się czasu w których każda reklama była skuteczna i lubiana przez odbiorców. Nadmiar bodźców marketingowych sprawił, że dziś trudno przebić się w tym szumie i nie zrazić do siebie konsumenta bądź kontrahenta. Nie ma co jednak załamywać rąk ani wyrzucać pieniędzy w błoto. Trzeba tylko nauczyć się wykorzystywać wszystkie dostępne narzędzia.

Promuj sprzedaż kiedy potrzeba

Na ogół słowa reklama używa się często na zmianę ze słowem promocja, PR czy marketing a jest to błąd. Reklamowanie polega na płatnej prezentacji produktu, usługi np. w gazecie czy TV. Promowanie to element komunikacji marketingowej polegający na oddziaływanie na odbiorcę w celu przekonania go do danych zachowań. Najbardziej znaną mutacją promocji jest tzw. promocja sprzedaży. Mamy z nią do czynienia gdy np. sprzedajemy 2 produkty w cenie jednego, czy dorzucamy do płatków puzzle dla dzieci. W skład promocji sprzedaży wchodzą praktycznie wszystkie działania wspierające proces sprzedaży. Możemy wyróżnić tu promocje handlowe skierowane do kontrahentów, jak i promocje konsumenckie. Czy potrzebujesz tego rodzaju aktywności? Aby się o tym przekonać, warto skonsultować się działem handlowym, który działa na pierwszej linii frontu i wie, co sprzedaje się jak woda, a co wręcz przeciwnie. Czasem lepiej sprzedać coś taniej i szybciej niż marnować miejsce w magazynie, co też przecież kosztuje. Jeśli akurat wprowadzasz na rynek nowy produkt warto zachęcić odbiorców do jego testowania poprzez np. darmowe próbki.

Jak Cię widzą, tak Cię kupują

Należytą uwagę należy poświęcić też wizerunkowi firmy, co wiązałoby się z działaniami z zakresu public relations. Troska o relacje z kontrahentami czy klientami powinna iść jednocześnie w parze z dbałością o komunikację wewnętrzną. Jeżeli w firmie będzie działo się źle „w środku” to trudno aby na zewnątrz było wszystko w porządku. Najlepiej zacząć od oceny sytuacji wyjściowej i wybadaniu, jak postrzegana jest nasza firma – jeśli finanse pozwolą można pokusić się o ankiety czy inne badania, które pozwolą nam uzyskać obraz sytuacji. Później przyjdzie czas na nakreślenie strategi komunikacyjnej, której zadaniem będzie m.in. kreowanie pożądanego wizerunku. Uwaga! Aby wizerunek przebił się do świadomości odbiorców musi być spójny i dopasowany do charakteru firmy. Jeżeli prowadzisz firmę oferującą usługi finansowe-księgowe będziesz pewnie chciał aby kojarzyła się ona z zaufanie, dyskrecją i profesjonalizmem. Te cechy powinny być widoczne na Twojej stronie internetowej (dziś posiadanie własnej strony www to konieczność), papierze firmowym i wizytówkach. Z drugiej strony, jeżeli prowadzisz zakład fryzjerski możesz pozwolić sobie na bardziej swobodną komunikację.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *