Jak zdobyć lojalność klientów?

Marketingowcy od lat próbują znaleźć sposób na zdobycie lojalności klientów. Nie jest to łatwe zadanie! Trzeba wziąć pod uwagę wiele czynników, przygotować się na żmudną pracę i efekty odłożone w czasie. Mimo wszystko – raczej warto to robić. Dlaczego?

Lojalny klient to najlepszy klient. Lubi naszą markę, chce z nami współpracować, możemy spodziewać się z jego strony regularnych kontaktów. Z drugiej strony zdobycie lojalności konsumentów jest trudniejsze niż kiedykolwiek wcześniej! Klient nie ma sentymentów, szuka dobre oferty, dobranej pod jego potrzeby i spełniającej jego wymagania. Nie dostaje czegoś od firmy X? Trudno firma Y już czeka z otwartymi rękoma. Konsumentom sprzyja rosnąca, zacięta i ostra konkurencja między rożnymi dostawcami produktów i usług a także najnowsze technologie. Dziś nie ma problemu aby praktycznie natychmiast, od ręki otrzymać wartościowe dane na temat cen produktów czy warunków skorzystania z danej usługi. Lojalny klient to rzadki klient. Zawalcz o jego względy.

Zaprogramuj ofertę pod lojalnego klienta

Podstawowym narzędziem do budowania trwałych relacji z klientem są programy lojalnościowe. Ale uwaga! Jest ich na rynku już tyle, że wielu konsumentów ma ich po prostu dosyć. Trzeba przede wszystkim stworzyć naprawdę dobry program, który da klientom konkretne, zauważalne i unikatowe korzyści. Ludzie bardzo lubią być doceniani i nagradzani, ale nie są też naiwni. Jeżeli ktoś zostawia w Twoim sklepie ciężkie pieniądze to danie mu gratis smyczki bądź notesu będzie całkowitym i kompromitującym pomysłem. Klient musi odnieść realną korzyść, a my nie możemy przy okazji zbankrutować. Najprostsze programy lojalnościowe dają stałym klientom zniżki, rabaty lub darmowe produkty. Niektórzy proponują konsumentom zbieranie pieczątek, naklejek czy punktów, które nabija się na specjalnych kartach. Pamiętaj, że zasady programu lojalnościowego aby jasne i zrozumiałe i nie zmieniały się co chwila, bo tylko zirytujesz klientów zamiast ich do siebie przywiązać.

Dane, analiza i efekty

Pamiętaj, że zbudowanie dobrego programu lojalnościowego wymaga sporej wiedzy na temat klientów. Musisz zidentyfikować grupę lojalnych konsumentów (lub klientów rokujących zostanie lojalnymi). Kto kupuje od nas najczęściej? Kto daje nam największe zyski? Zbierz dane i wyciągnij z nich wnioski. Potem zaproponuj klientom np. zniżki na interesujące ich produkty, albo oferty specjalne. Warto też mocno komunikować takie oferty wszystkim, którzy odwiedzają Twój sklep czy firmę. Trzeba przekonać nabywców, że bycie lojalnym się po prostu opłaca. Nie zapominaj też o zaufaniu i traktowania wszystkich klientów z szacunkiem. Jeśli ktoś zgłasza jakiś problem czy potrzebę – trzeba się do tego ustosunkować. Pokaz, że jesteś otwarty na ich pytania i sugestie. Zadbaj aby pracownicy byli uprzejmi, mili i kulturalni.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *