Na facebooku – tylko po co?

Czy każda firma musi mieć swój profil na facebooku? Jeśli myślisz, że tak to niestety jesteś w błędzie. Nie każdy musi mieć profil na fb. Jeśli nie masz do tego czasu i serca – lepiej odpuść. Na obecność w social media trzeba mieć sposób. Przemyślana strategia w mediach społecznościowych może przynieść dobre rezultaty – jednak nic na siłę. Czy i jak być na facebooku?

Stworzenie profilu na facebooku trwa chwilkę i można to zrobić od ręki. Prowadzenie fanpage’u i jego codzienne utrzymanie to już jednak inna bajka – rozpisana na wiele, bardzo wiele rozdziałów i często najeżona trudnościami. Przyda się wyczucie, doświadczenie i sporo energii. Kreatywność musi iść w parze z przezornością. Jeśli brakuje nam tych cech nie musimy od razu odpuszczać- firmy powierzają często tworzenie i utrzymanie fanpage’u specjalistom – firmom marketingowym czy PRowym. Jeśli decydujemy się walczyć sami – potrzeba nam kierunkowskazów.

Buduj relacje, bądź cierpliwy

Po pierwsze trzeba uświadomić sobie, że social media – w tym facebook służą budowaniu relacji z fanami – najczęściej klientami, ale nie tylko. Media społecznościowe mogą stanowić także część employer brandingu – czyli kształtowania wizerunku pracodawcy. Przez facebooka nie wciskamy naszego towaru czy ofert, koncentrujemy się raczej na utrzymywaniu relacji z odbiorcami i dostarczaniu im ciekawych, śmiesznych, wartościowych treści. Mówiąc w skrócie – chcemy być po prostu lubiani. Musimy zadbać o regularne uzupełnianie treści – najczęściej są to 2-3 wpisy w tygodniu. Ich treść nie może być przypadkowa, bo nasi fani mogą to od razu wyhaczyć. Nie można też jak to mówią strzelić sobie w kolano i zamieścić coś co może się odbić na nas rykoszetem.

Opanowany, gotowy, otwarty

Skoro o wpisach mowa. Najważniejsza – albo jedna z najważniejszych cech social media to interaktywność. To nie telewizja ani radio gdzie masz jednego nadawce i wielu odbiorców. Ty owszem zamieszczać treści, ale masz ograniczone pole manewru jeżeli chodzi o to co dzieje się z nimi później. Fani mogą lubić, komentować i udostępniać Twoje posty, ale mogą też je krytykować – nawet bardzo mocno, nawet niesprawiedliwie. Trzeba przygotować się na takie sytuacje i umieć z nich wychodzić obronną ręką. Usuwanie negatywnych postów (o ile nie są potokiem wulgaryzmów) nie jest dobrym pomysłem. Generalnie – zawartość naszego fanpage’u trzeba regularnie monitorować i moderować, odpowiadać na pytania fanów a także na ich krytykę. Nie wolno dać ponieść się emocjom i wdawać się w pyskówki, bo nie przyniesie to najmniejszego efektu, a tylko pogorszy nasze położenie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *