Rozmowy biznesowe w ujęciu marketingowym

Działania marketingowe prowadzi się nie tylko dla klientów i konsumentów, ale także dla kontrahentów. Tak, tak, prowadząc biznes trzeba o tym pamiętać, zwłaszcza jeżeli tych kontrahentów przybywa. Jak zadbać o ten kierunek komunikacji? Kilka porad – prostych do wdrożenia, łatwych do zapamiętania.

Na początek ważne zastrzeżenie – niezależnie od fajerwerków jakie byśmy chcieli dać naszym biznesowym partnerom, przede wszystkim należy zapewnić im odpowiednią obsługę i zadbać o jakość relacji. Jeżeli nie wywiązujemy się z naszych zobowiązań i nasze usługi bądź produkty pozostawiają wiele do życzenia to wówczas działania promocyjne i wizerunkowe raczej niż przyniosą efektu a mogą jeszcze zaszkodzić. Bo pewnie usłyszelibyśmy, że nie zamiast poprawić jakość usług zajmujemy się mydleniem oczu.

Materiały z klasą

Nasi kontrahenci muszą otrzymywać od nas materiały ofertowe wysokiej jakości – katalogi, foldery czy inne materiały powinny być zrobione tak aby chciało się do nich zajrzeć. Liczy się nie tylko sama atrakcyjność oferty czyli szeroki wachlarz produktów i korzystne ceny, ale także a może przede wszystkim strona wizualna. Bez dobrego i doświadczonego grafika ani rusz.

Kontakt wielotorowy

Istotny jest także sposób w jaki kontaktujemy się z klientem. Telefony, maile czy listy – wszystko powinno mieć dobrą, przemyślaną formę. Do kontrahentów można też wysyłać coś w rodzaju newslettera w którym będziemy powiadamiać ich o promocja czy ważnych wydarzeniach. Jeśli finanse i zasoby pozwolą można – przy jakiejś okazji – zaprosić klientów na jakiś event. Kolacja dla kontrahentów, czy wspólny piknik albo bal – to już zależy od nas. Ważne aby takie wydarzenie było bardzo dobrze zaplanowane i zapięte na ostatni guzik. Uwaga! Organizacja takiego wydarzenia to zadanie wymagające nie tylko pieniędzy ale i zaangażowania.

Sala spotkań

Trzeba zadbać także o spotkania biznesowe. Jeżeli planujemy robić je w siedzibie firmy to nie ma rady – trzeba przeznaczyć na to specjalną salkę, czy salę konferencyjną. Musi być to estetyczne pomieszczenie, znajdujące się najlepiej niedaleko wejścia do firmy. W sali powinny znajdować się krzesła i stół, choć można pomyśleć też o sofie. Warto zamieścić tam jakieś kwiaty, obrazu – w zależności od przyjętego stylu. Nie zapominajmy też o umieszczeniu w salce tablicy i markerów i projektora.

Kontakty zabezpieczone

Pamiętajmy też aby dane kontaktowe do kontrahentów mieć w jednej, dobrze zabezpieczonej bazie. Dzięki temu będziemy mogli do nich zawsze sięgnąć. A sięgać trzeba – do klasyki gatunku i dobrego tonu należy wysyłanie kartek świątecznych – zwłaszcza w okresie Bożego Narodzenia i Nowego Roku. Z okazji rocznicy naszej firmy możemy skierować do kontrahentów np. czekoladki z podziękowaniem za współpracę.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *