W oczach konsumenta – czyli walka o wizerunek firmy

Walka o uwagę i portfel konsumenta trwa i nic nie wskazuje na to by miała się zakończyć. Marketing szeptany, nowoczesne witryny www do tego akcje CSR – firmy wytaczają coraz cięższe działa. Jak budować wizerunek firmy tak aby była w oczach konsumentów czymś wyjątkowym?

Marek o znaczeniu globalnym takich jak Coca Cola czy Google nie ma znowu tak wiele. Marek w ogóle jest co niemiara – co chwila nowe rodzą się i umierają. W dobie ogromnej podaży i rosnącej wiedzy konsumentów promowanie marek jest coraz trudniejszym zadaniem. Zwykłe reklamy już nie wystarczą a programy lojalnościowe przynoszą już często mizerne efekty. Media społecznościowe? Miały być świętym Graalem marketingu, ale rzeczywistość szybko zweryfikowała te buńczuczne plany. Na domiar złego większość osób odpowiedzialnych za promowanie towarów ma do dyspozycji ograniczony budżet…

Budowanie w toku

Jak w tej sytuacji budować wizerunek firmy? Przyjmujemy tu w uproszeniu, ze firma = marka choć oczywiście, często nie jest to taki proste. Na pewno przyda się dobrze opracowana strategia marketingowa. Musimy wiedzieć kto jest naszą grupą docelową i jakimi kanałami będziemy do niej docierać. Konieczne jest określenie także budżetu na działania promocyjne i sporządzenie ich harmonogramu. W przypadku młodych firm budżetu na reklamę w TV raczej nie starczy. Jednak – nie warto od razu skreślać reklam np. w lokalnych czasopismach trafiają one do dobrze dobranej grupy docelowej – o ile nasz biznes ma wymiar lokalny (kawiarnia, fryzjer, krawiec etc.) Działania marketingowe trzeba też cyklicznie podsumowywać i w razie potrzeby zmieniać.

Szepczą na mieście

W popularność rośnie marketing szeptany. Choć to zdanie nie do końca jest prawdziwe – siłę marketingu szeptanego widać jest..od zarania dziejów – ludzie lubią polecać sobie rożne produkty czy rozwiązania, generalnie lubimy czuć się ekspertami. Firmy to wykorzystują i zachęcają klientów do polecenia swoich usług i produktów. Dlatego też tak ważne jest, aby zadbać o klienta, którego już mamy – wówczas będzie miał on motywację do polecania nas dalej. By uruchomić machinę marketingu szeptanego warto stworzyć miejsca w których ludzie chcą się fotografować – może być do Mikołaj w centrum handlowym albo np. zabawna ścianka u fryzjera. Zdjęcia takie wylądują pewnie na facebookowej ścianie klienta i przez to będą promować firmę (trzeba jednak dopilnować aby miejsce fotografowania było oznakowane logotypem firmy).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *